استاد ابوالعینین‌ شعیشع

ابوالعینین‌ شعیشع در سال 1343هـ.ق در«بیلا» از استان «كفرشیخ» متعلق به مصر علیا به دنیا آمد. او مراحل اولیه قرائات را تحت آموزش برادر بزرگش«احمد شعیشع» فرا گرفت و پس از آن در كنار اساتید فن قرائات به تكمیل این علم پرداخت. او تنها قارى عصر خود است كه به روش استاد كل قرائات و نابغه زمان ، مرحوم رفعت، به تلاوت مى پردازد.

به همین سبب از مشاهیر عصر خود به شمار مى رود و همواره مشتاقان قرآن كریم از قرائت او بهره مى گیرند. استاد شعیشع از استادان و نام آوران بزرگ علم قرائت مى باشد. وى در تلاوت قرآن كریم صوتى گرم و لحنى ‌دلنشین ‌دارد. آن چنان که ‌شنونده را شیفته و مجذوب ‌حلاوت‌ صوت خویش می‌سازد. وى ‌قــرآن را در سن‌ّ هفت سالگى فرا گرفت و قرائت‌ قرآن را در رادیو قاهره براى اولین بار در سن هفده سالگى در 1360 هـ.ق آغاز كرد. او در آن زمان كوچكترین قارى در رادیو بود.
استاد در حال حاضر رئیس اتحادیه قراء مصر، عضو مجلس عالى امور اسلامی، عضو كمیته عالى قرآن در وزارت اوقاف مصر، رئیس مركز بین المللى قرآن كریم و عضو كمیته ساختمان مساجد در استان قاهره و قارى مسجد سیده زینب در مصرى باشد.
     از ویژگى هاى ‌ممتاز تلاوت استاد شعیشع وزین و با وقار بودن صوت و دقت در اداى كلمات و بیان ‌رسا و تلفظ قوى مى باشد. او تمامى موفقیت هاى خویش را در این زمینه مرهون ‌مساعدت هاى مرحوم شیخ عبدالله عفیفى شاعر و مؤلف داستان پیامبر بزرگ (ص) مى داند. استاد به ‌كشورهاى بسیارى از جمله، فرانسه، انگلیس، تركیه، یوگسلاوی، سومالی، اردن، سوریه، كویت، ایران و تمامى كشورهاى عربى مسافرت كرده، در این كشورها به تلاوت قرآن پرداخته است. تلاوت هاى استاد به طور متوالى از کلیه ‌رادیوهاى كشورهاى عربى و اسلامى پخش مى شود؛ همچنان كه رادیو قرآن جمهورى اسلامى ایران نیز همه هفته به پخش تلاوت هایى از این استاد مبادرت مى ورزد. وى در پانزدهمین دوره مسابقات بین المللى قرآن كریم كه در ایران برگزار شد به عنوان رئیس هیأت داوران حضور داشت‌.
استاد درباره دستاورد سفرهایش به كشورهاى مختلف مى گوید:
     در این مسافرت ها به این نتیجه دست یافته ام كه آداب و سنت ها و رسم هاى اسلامى در میان همه مسلمانان جهان همانند و یكسان است‌.
ایشان معتقدند كه قرآن بدون موسیقى زیباست، یك نوع موسیقى خدایى در آن وجود دارد. ولى قارى هنگامى كه تلاوت می‌كند، معنى آنچه را كه مى خواند باید با صدایش نشان بدهد. باید تغییر معانى كلمات را بداندتا با صدایش آنچه را در معانى وجود دارد، به دیگران انتقال دهد. در قرائت قرآن باید خشوع در برابر خدا دیده شود و قارى باید پایبند به خشوع باشد.
ایشان به عنوان سفارش به قاریان ایرانى بیان می‌كنند كه:
    قاریان نخست باید سلامتى خود را حفظ كنند. من به جوانان ایرانى نصیحت می‌كنم در سن بلوغ (در بین نوجوانى و جوانى ) به مدت یك سال از قرائت خوددارى كنند. در این دوره ، حنجره باید استراحت كند قارى باید از غذاى خوب استفاده كند، به خواب خود اهمیت دهد و ورزش كند تا نفس او تقویت ‌شود. قارى باید به علم تجوید آگاهى ‌همه جانبه داشته باشد. مطلب دیگرى كه براى قاریان ایرانى اهمیت ‌دارد، حفظ قرآن است به‌ گونه اى كه هنگام قرائت، قرآن را از حفظ ‌تلاوت كنند كه این ها از اصول قرائت است. یادگیرى تواشیح دینى نیز براى قارى مهم است قارى باید دستگاه هاى ‌موسیقى را آموزش ببیند تا هنگام ‌قرائت ‌با آهنگ موزون به ‌تلاوت‌ بپردازد و دستگاه ها را در آن رعایت كند.
   و در مورد قاریان ایرانى عنوان می‌كنند كه : قاریان ایرانى در زیبایى صدا و تلاوت خوب، كم نظیرند. اگر بخواهم دقیق تر بیان كنم قاریان مصرى در مرتبه نخست قرار دارند و قاریان ایرانى پس از آنان قرار می‌گیرند. از لحاظ تعداد قاریان و زیبایى صدا بى نظیرند و در هیچ كشور اسلامى مانند ندارند. ایران و مصر در دو موضوع‌ با هم رقابت می‌كنند. نخست عشق به اهل بیت (ع) و دوم تلاوت قرآن.
این‌نهضت بزرگ قرآنى كه در ایران به و جود آمده، مرهون انقـــلاب اسلامى است. من این شور و اشتیاق را پیش از انقلاب ندیدم و این از رهبران بزرگ كشور ایران است كه پرچم قرآنى را برپاداشته اند.
   استاد راز موفقیت خود را در ترس از خدا و رعایت و پایبندى به قرآن می‌داند و مى گوید:
همیشه از خدا خواسته ام تازنده ام، مرا از خدمت به كتاب خدا محروم نكند

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 21 تیر 1390    | توسط: سیدمرتضی قاضوی    | طبقه بندی: الگوهای قرائت قرآن،     |
نظرات()