خیلی از ما از کودکی عاشق تلاوت قرآن بودیم و اکثرا به دنبال تحقق این آرزو که بتوانیم قاری قرآن شویم، به جلسات قرآنی شهر و محله خود می رفتیم.خیلی با قاریان و پیشکسوتان قرآنی آشنایی نداشتیم.ولی جاذبه و صوت دلنشین قرآن که از صدا وسیما پخش می شد، ما را بر آن می داشت تا هرچه استاد جلسه می گفت، به جان ودل بخریم و سرلوحه کارمان قرار دهیم تا بشویم یکی از قاریان خوب و قرآن را آن چنان که شایسته است تلاوت کنیم.بی شک یکی از مهم ترین قاریانی که استاد جلسه به تازه کاران این عرصه توصیه می کرد، قاری ای بود که هیچ گاه تلاوت تصویری او از تلویزیون پخش نشده بود؛استاد محمد صدیق منشاوی

 

چهره استاد منشاوی را کمتر دیده ایم ولی نامش برایمان آشناست؛ کسی که تلاوت هایش به وفور یافت می شد و تقلید از سبک تلاوتش آسان بود و به اصطلاح قاری ساز بود. منشاوی کسی است که بسیاری از قاریان کنونی جهان اسلام، به نوعی مدیون او هستند و قاری شدنشان به نحوی از جاده وی می گذزد.در این راستا نگاهی به زندگی و سبک فنی تلاوت های این استاد برجسته جهان اسلام خالی از لطف نیست.

استاد محمد صدیق منشاوی در سال۱۲۹۹ هجری شمسی در شهر منشات استان سوهاج مصر در خانواده ای مذهبی و عارف مسلک به دنیا آمد. پدرش شیخ صدیق منشاوی یکی از قاریانی بود که هرگز در ازای تلاوتش هرگز مزد و پاداشی از دیگران نمی خواست.به همین جهت فرزندش محمد را نیز به همین سیاق پرورش داد تا تلاوت را تنها به جهت آنکه متعلق به کتاب قدسی قرآن کریم است، برگزیند.دیگران نیز شیخ صدیق منشاوی را در کمال خشوع و خضوع می دانند و اذعان دارند که چنان فرد مومن و با تقوایی بود که هرگز و در هیچ تلاوتی از اجر و پاداش آن سخن نمی گفت. برای تلاوت آیات کلام الله  تنها در محل حاضر میشد و پس از تلاوت با وقاری سرشار از خشیت الهی باز می گشت.حتی شنیده می شود به دلیل این خضوع، کمتر جلوی دوربین های تلویزیونی و رسانه ها قرار می گرفت و همین امر باعث شد که هم اکنون تصویر چندانی از او در دست نیست.

محمد صدیق در شهر خود و با تشویق و تعلیم پدر به آموزش معارف قرآنی و تعلیم قرائت های مختلف پرداخت. وی از همان ابتدا به حفظ کامل قرآن پرداخت. آن قدر زود با معارف قرآنی آشنا شد که توانست از نه سالگی در ماه مبارک رمضان مراسم شبی با قرآن را برگزار کند. این امر تا سنسن جوانی استاد ادامه داشت تا اینکه تلاوت احسن او موجب معروفیتش در مصر شد.

شهرت و زیبایی تلاوت او زبانزد مردم مصر بود و زمانی که مسوولان رادیو از آن آگاه شدند، از او درخواست کردند تا به رادیئ بیاید و به عنوان قاری رادیو به فعالیت بپردازد ولی شیخ، این دعوت را نپذیرفت و گفت:نمی خاوهم در رادیو تلاوت کنم چرا که به شهرت آن احتیاجی ندارم و هرگز نمی پذیرم از من امتحان بگیرند.

این طور شد که برای مدیر رادیو چاره ای نماند جز آنکه تجهیزات رادیو را به محل تلاوت ایشان منتقل کند. در یکی از شب های ماه مبارک زمانی که شیخ در روستایی از روستاهای مصر برای خانواده ای در حال تلاوت بود، گروهی از برنامه سازان رادیو برای ضبط تلاوت او به محل رفتند و تلاوت ایشان را ضبط کردند. این برای اولین بار در تاریخ بود که رادیو، تجهیزات، کارکنان و مهندسان خود را برای ضبط تلائت یکی از قاریان قرآن به جایی اعزام می کرد.

پس از چندی و با تلاش و درخواست های فراوان، با ورودش به رادیوی عربی مصر و پخش تلاوت هایش، به شهرت او افزوده شد تا جایی که به عنوان یکی از قاریان مشهور مصر معرفی شد.

به قول یکی از استادان قرآنی کشورمان استاد منشاوی نمونه بارز تحقق این حدیث است که اگر به دنیا پشت کنید، دنیا به دنبال شما می آید و این درسی است برای قاریان و حافظان که سعی کنند تا به قول فرمایش امام خمینی(ره) انجاموظیفه کرده و آن چیزی که که حاصل میشود به مشیت خداوند گذاشته شود.

استاد به واسطه زندگی کوتاهش به کشورهای معدودی مسافرت کرده است. از آن جمله به سوریه، کویت و برخی از کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس می توان اشاره کرد که در مساجد مختلف این کشورها به تلاوت قرآن کریم پرداخته است. متاسفانه مردم ایران هیچ گاه توفیق میزبانی این قاری بزرگ قرآن کریم را پیدا نکردند.

سرانجام استاد محمد صدیق منشاوی در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در ۴۹ سالگی در قاهره جان به جان افرین تسلیم کرد؛ هرچند که امروز پس از گذشت سال ها  آوای ملکوتی او زینت بخش محافل و مجالس قرآنی و پرورش دهنده استعداد های نهفته در این مسیر است.برخی علت مرگ وی را حسادت اطرافیان به وی می دانند که او را مسموم کردند تا به عمد جهان اسلام را از وجود وی محروم کنند. شاید به همین دلیل باشد که وی را شهیدالقراء می نامند

سبک تلاوت

استاد محمد صدیق منشاوی از مفاخر بزرگ جهان اسلام و مبتکر الحان گوناگون قرآنی به شمار می رود. سبک تلاوت، صوت زیبا، لحن گرم و حزین، تلفظ صحیح و بیان قوی کلمات از مشخصات قرائت وی است که با مهارت کامل و تسلطی فوق العاده شنونده را متوجه آیات الهی می سازد. اوچنان تسلطی به قرائات سبعه و عشره وراویان قرآن کریم دارد که به عنوان یکی از بهترین استادان این فن در جهان اسلام شناخته شده است.

در برخی از تلاوت های قاریان قرآن، پدیده منحصر به فردی وجود دارد که از آن با نام ((تصویر سازی صوتی)) یاد می شود. در این حوزه از فنون صوتی و لحنی، قاری با تبحر بسیار زیاد تلاش می کند تا با کمک لحن خود ضمن حفظ و رعایت وقف و ابتدا به شنونده از فضای معنوی مورد نظر در آیات ، تصویری را ارائه کند که تا حد زیادی منطبق بر مفهوم خوانده شده باشد. مرحوم محمد صدیق منشاوی، تلاوت های خارق العاده خود را بر مبنای همین مفهوم طراحی کرده است.

استفاده مناسب و منطبق بر معنا از نغمات و موسیقی کلامی، محمد صدیق منشاوی را در قله تصویر سازی صوتی و لحنی آیات کریمه الهی قرار داده و با روایت گری آیات،آنها را نمی خواند بلکه تصویر می کند.

در تلاوت های استاد، هدف ارائه نبوده بلکه تلاش وی در جهت نزدیک شدن به معانی ریالرآن و تحزین خوانی راهی را بر او گشوده است که ما امروزه به آن تغمیم سا محزون خوانی می گوییم

سبک تلاوت استاد منشاوی به تعبیری سهل و ممتنع است؛ سهل یعنی سبک این استاد به شکلی است که هر فردی که چند تلاوت از ایشان گوش دهد می تواند قاری شود.گوش دادن به تلاوت های منشاوی اصل و مقدمه قاری شدن است اما ممتنع یعنی اینکه محال است فردی عین منشاوی بخواند. این قاری مصری یک مجموعه ویژگی های صوتی دارد که محال است فردی مثل او شود. در تلاوت های منشاوی ضعفی نیست. او با تمام وجود می خواند و تلاوتش تفکر مستمع را به عالم ملکوت عروج می دهد

مرحوم منشاوی قرآن را تلاوت می کرد، نه قرائت؛ فرق است بین تلاوت و قرائت. هر تلاوتی قرائت ولی هر قرائتی تلاوت نیست که این موضوع بحث مفصلی را می طلبد که در ان شاء الله در آینده به آن خواهیم پرداخت.

در همین رابطه شنیدن نظر استادان قرائت کشورمان پیرامون استاد محمد صدیق منشاوی، تبحر او را در فن تلاوت قرآن کریم نمایان تر می کند.

استاد محمد رضا ستوده نیا

یکی از دلایلی که از تلاوت های استاد منشاوی فیلم برداری انجام نشده، عدم همکاری ایشان با رسانه های مصری است که شاید این از همان باب خضوع و خشوع استاد بوده. البته شنیده شده که فیلمی از تلاوت ایشان موجود است. همین تعداد تلاوت هایی که از منشاوی باقی مانده، بیشتر در اواخر عمر شریفشان ثبنت وضبط شده است و ترتیل مشهورش را نیز در پنج سال آخر عمر ارائه کرد.

پدر  و دیگر اعضای خانواده محمد صدیق منشاوی همه قاری بوده اند و منشاوی سبک تلاوتش، سبکی موروثی و منطقه ای است که در مصر بوده و جالب اینجاست که وقتی به پدر ایشان مراجعه می کنند تا صدایش را ضبط کنند، پدرش می گوید که از این فامیل یک نفر کافی است که در رادیو قرآن بخواند و آن هم محمد صدیق است.

رفتار همراه با خضوع و فروتنی منشاوی و بی توجه بودن به مادیات خشم عده ای را برانگیخت و حسادت ها به ویزه وقتی ترتیلش را خواند، افزایش یافت و همین مسئله و رفتار بسیار پسندیده استاد و علاقه مردم به ایشان باعث شد که حسادت ها برانگیخته شود وبر اساس مصاحبه ای که با پسر ایشان شده است، سه بار می خواستند ایشان را مسموم کنند و آیا دفعه آخر گرفتار این توطئه ها شده یا خیر، محل بحث است؛ این که یک باره مری ایشان دچار عارضه سرطان می شود و به این نحو ایشان با اندک فرصتی از بین می رود که حتی جمال عبدالناصر دستور می دهد ایشان را بلافاصله به بیمارستانی در لندن برای عمل جراحی منتقل کنند ولی تا کارهای ویزا وبرنانه سفر ایشان را مهیا کنند، استاد منشاوی فوت می کند.

استاد حبیب مهکام

 

این استاد بنام مصری بیشتر تلاوت هایش را به روایت((حمزة بن حبیب کوفی)) یکی از قراء سبعه انجام داده است. حمزه ایرانی الاصل وشیعی بود وتلاوتش را از حضرت امام جعفر صادق(ع) اخذ کرده و این عاملی است تا حلاوت،طراوت و نشاط دیگری در قرائت های منشاوی باشد اما فردی که تلاوت های مرحوم منشاوی را گوش دهد، در اصل می تواند آیه را تجسم کند، مثل تلاوت او از آیه 63 و 64 سوره واقعه که انسان را در صحنه کشاورزی و رویش قرار می دهد که در تلاوت های دیگر استادان نیست.استاد منشاوی شخصی بود خوش سیما، نورانی، خوش صوت و خوش لحن و بسیار مهربان و اهل اخلاق و تقوا و انسان وقتی تفسیر قرآن را بداند و با مفاهیم آشنا شود، قطعا در رنگ تلاوت او تاثیر گذار است.اگر استعاذه قاری از ابتدا تا انتهای تلاوت یک استعاذه مستمر باشد، به طور حتم در حس او خیلی تاثیر گذار خواهد بود.

نکته مهم توجه به معنا و خواندن آیات قرآن توسط اوست.سپس خضوع و خشوع و خشیت خاصی است که در تلاوت هایش قابل مشاهده است. هر قاری که می خواهد آیاتی از قرآن را تلاوت کند، انتخاب آیات بیانگر و نشانگر تفکر،سلیقه و هدف اوست. با بیان این مطلب می خواهم بگویم که بیشتر تلاوت های مرحوم منشاوی آیاتی است که رنگ توحیدی دارند و این در خون مرحوم منشاوی اصالت داشته است.

در تحلیل تلاوت این قاری باید به این نکته توجه کرد که در اجرای مقام((رست)) در بین همه استادان امتیاز ویژه ای  دارد. صوت و لحن شیوا و ارائه تحریرهای متصلی که در تلاوت هایش دارد حالت خاصی را پدید اورده که هیچ استادی شبیه آن را نمی تواند تلاوت کند. این ها همان جاذبه هایی است که افراد را جذب این شخصیت کرده است.بی علت نیست که منتخبان و ممتازان عرصه تلاوت قرآن، استاد منشاوی را الگوی خود تعیین می کنند

استاد شهریار پرهیزگار

 

قبل از آن‌ كه در بحث حفظ قرآن وارد شوم، خیلی به سبك استاد منشاوی علاقه‌مند شدم و تلاوت ایشان بنده را خیلی تحت تأثیر قرار می‌داد و من از تلاوت‌های ایشان خیلی استفاده كردم، البته قبل از آن‌ كه انتخاب بعدی‌ام مرحوم مصطفی اسماعیل باشد.

مدت زمان زیادی تحت تأثیر تلاوت‌های محمد صدیق‌ منشاوی بودم و تقریباً تا میزان خوبی در تقلید از مرحوم منشاوی موفق بودم و آشنایی با لحن ایشان كمك كرد تا وارد الحان و اسلوب‌های دیگر شوم، از لحاظ فنی یكی از عالی‌ترین و فنی‌ترین تلاوت‌هایی كه در سطح تلاوت‌های جهان اسلام صورت گرفته است تلاوت‌های ایشان است، صدای استثنایی و فوق‌العاده آماده و عالی است.

زمانی كه سبك تلاو‌ت‌های ایشان را تقلید ‌كردم، عكس ایشان را ندیده بودم و تصور من از ایشان یك فرد كاملا معنوی بود؛ عبدالباسط تلاوت‌های زیبایی داشت و همین‌طور مرحوم مصطفی اسماعیل كه خود شاهكارهایی از تلاوت خلق كرده است و در عین حال آن چیزی كه در طنین مرحوم منشاوی بود چیز دیگری است و به غیر این‌كه صدا حزین بود، جنس صدا و به كارگیری ایشان از صوتشان جدا از بحث لحن یكی از بهترین و زیباترین و موثرترین صداهایی است كه می‌تواند، معرفی شود كه شنونده را تحت تاثیر قرار دهد.

وی می گوید: به نوجوانان توصیه می کنم اگر صدایشان مطابقت دارد، استفاده از اسلوب و سبک منشاوی را فراموش نکنند واز نظر لحن هم ایشان فوق العاده خوب می خوانند وباید ایشان را جزو ده نفر ممتاز در عالم تلاوت نام ببریم که قطعا در مرتبه بالا همین استاد منشاوی است.در بحث به کارگیری نغمات و الحان بسیار زیبا و فوق العاده است. موردی که از تلاوت ایشان احساس می شود، این است که ایشان در حال و هوای خاصی تلاوت می کرده و فقط یک سری ارائه توانایی های هنری در بحث لحن نبود است.

البته توانایی‌های هنری خیلی مهم است مانند توانایی‌هایی كه مرحوم مصطفی اسماعیل در ارائه الحان دارد كه منحصر‌به فرد است و در منشاوی مثل این‌كه با تمام جانش و دل می‌خواند و تلاوت می‌كند در ایشان یك طهارت روحی احساس می‌شود و در یك حالت ملكوتی و معنوی می‌خواند. سبك ایشان را از سبك‌های بسیار ممتاز می‌دانم و این اصلی مسلم است كه اگر جوانان بر روی سبك منشاوی كار بكنند، این توانایی را خواهند یافت تا وارد اسلوب‌های دیگری شوند و تسلط بر سبك «منشاوی» ذهن را برای خلق اسلوب‌های جدید آماده می‌سازد.

جوانان متاسفانه با سبك و سیاق‌هایی كه نسبت به این افراد بزرگ سبك و اسلوب دست دوم است می‌خوانند و در مسابقات به خوبی مشاهده می‌شود كه سرچشمه اصلی چون كامل یوسف، مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی و شعیشع را رها كرد‌ه‌اند و به سمت تلاوت‌های دسته دوم و سوم رفته‌اند كه این سبك‌ها نیز هر چه دارند از سبك قدماء است و جوانان از زیبایی‌ها و مهارت‌های فوق‌العاده‌ای و زیبا در سبك‌ استاد منشاوی غافل نشوند.

 

شادی روح این استادصلوات...

منتظر بررسی زندگی و تلاوت دیگر اساتید به صورت متفاوت از گذشته باشید...

نوشته شده توسط قاری قرآن در پنجشنبه دوازدهم خرداد 1390 ساعت 11:17 | لینک ثابت | آرشیو نظرات

اکبرالقراء استاد مصطفی اسماعیل از مشاهیر و نوابغ علم قرائت قرآن در جهان اسلام است که کلام خدا را با آهنگی بسیار لطیف و دلنشین و با الحانی منطبق با معانی و مفاهیم الهی تلاوت می کند . وی استادی است بی بدیل که در فن قرائت سبکی بسیار ممتاز دارد . مردی است که تمامی قاریان جهان در آستان پر از معنویتش سر تعظیم فرود می آورند و همه به او عشق می ورزند .

به راستی که تلاوت شیوا و ممتاز قاری برجسته ای چون مرحوم استاد مصطفی اسماعیل که توأم با دلپذیر ترین نغمات آسمانی و کلام روح بخش آیات الهی می باشد جان را طراوت و آرامش می بخشد و اینچنین است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم می فرمایند «صدای نیکو زینتی است برای قراء». قاریان مبرز و اهل فن بر این عقیده اند که صوت محزون مرحوم استاد مصطفی اسماعیل دارای صفا و پختگی و جذبه ای روحانیست که به دلهای مستمعین می‌نشیند و از گیرایی خاصی برخوردار است .

مصطفی را ، نه تنها قرائت او بلکه تواضع و جوانمردی اش دوست داشتنی می کند . وقتی سوره احزاب را می خواند مردم چنان فریاد به تحسین اومی گشایند که مجلس به خود می لرزد و وقتی در اثنای قرائت با تواضع و افتادگی از مردم اجازه پایان قرائت خود را می خواهد ، آن ها به او اصرار می ورزند و از او ادامه قرائت را التماس می کنند . او نیز می خواند و آنگاه یکی از قرائت های استثنایی تاریخ را می آفریند و سوره الحاقه را چنان می خواند که مستمعین را هوش از سر به در می شود . تلاوتهای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل تا اعماق جان انسان رسوخ نموده و مستمع را به اندیشیدن در آیات الهی قرآن و پند و عبرت گرفتن از کلام پروردگار متعال ترغیب می‌کند . بجاست در این زمینه به سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که در جمع قاریان و کارکنان رادیو قران ، ایراد فرموده اند توجه کنید :

«هنر قاری قران این است که هرچه بیشتر معانی قران را در ذهن مستمع مجسم بکند ؛ به این نکته توجه کنید : اینکه میبیند یک تلاوت گری یکدفعه گل میکند و اهل نظر و اهل بصیرت او را قبول میکنند بی جهت نیست یک علتی دارد . شیخ مصطفی اسماعیل یا عبدالفتاح و اساتیدی از این قبیل کسانی هستند که وقتی قرآن می خوانند شما می‌بینید مفاهیم قران در ذهنشان مجسم است ؛ احساس می کنید او دارد مفاهیم را به شما میدهد نه حرف را ؛ علت (شهرتشان) اینها هست لذاست که اینها در همان منطقه خودشان هم معروف می شوند و دیگران و شاگردهایشان مقلد اینها می شوند . و شما نگاه کنید بین این قراء بزرگ ؛ مثلا شیخ مصطفی اسماعیل که من دقت کردم و شاید دیگران هم همین طور باشند من ندیدم جایی در وقف مطلق مصطفی اسماعیل نایستد ؛ معمولا می ایستد ؛ شما هم بایستید ؛ این ایستادن صدا را زیباتر و دلنشین تر می کند و هم معنی ؛ این هم یک نکته بود » .

شیوه ای را که مرحوم مصطفی اسماعیل در علم قراءات مبتکر آن بوده است شاهکاری برجسته است که در آن قاری قرآن همزمان با تلاوت و بیان علم تجوید قادر است تا مفاهیم آیات الهی را به مستمعین برساند و تجسم عینی مفاهیم عمیق قرآنی را ایجاد نماید و اینچنین است که جوهر و بطن قرآن کریم در لحن زیبای قاری گرانقدر و ارجمندی چون مرحوم استاد مصطفی اسماعیل می درخشد . مرحوم استاد به کلیه قراءات سبعه و راویان قراء تسلط و چیرگی خاصی داشت و با قرائت گوناگون قرآن کریم را تلاوت می نمود ، اما اکثراً به قرائت ورش مصری به تلاوت آیات مبادرت می ورزید .همچنین او به تمامی مقامات و الحان قرآنی مهارت و استادی وافری داشت بطوری که اهل فن او را یگانه مقری قرآن می دانند .

مصطفی در ناحیه طنطا از کشور مصر متولد گردید و تحت آموزش اولیه استاد سید البدوی قرائت قرآن را فرا گرفته ، سپس در ناحیه طنطا در مؤسسه الاحمدی به همراه شیخ خلیل الحصری در محضر شیخ «ابراهیم سلّام» که از بزرگترین اساتید آن زمان بود به تحصیل علوم عالی قرائت پرداخت . زمانی که مصطفی برای اولین بار به شهر قاهره مسافرت کرد ، در ملاقات با شیخ محمد رفعت قرائت قرآن نمود ، آنگاه امام القرّاء دستانش را در میان گرفته ، آینده ای درخشان را به او نوید داد . او که یک نابینا بود با چشم بصیرت مصطفی را به خوبی شناخت و زیبایی کار او را در اعماق وجود خویش احساس کرد .

مصطفی یکی از اساتید مسلم علم قرائت است ، استادی که با آشنایی با نغمات و مقامات موسیقی و علم تجوید ، بهترین و بالاترین قرائت ها را آفریده است . او می گوید : « طریقه تجوید و صوت قرآن کریم بر پایه حدود 18 مقام استوار است که برخی از آنان عبارت اند از : بیات و مشتقات آن... صبا ، شور ، حجاز ، رست ، سه گاه ، عجم ، مرمل ، نهاوند ، عشاق و ... » از نظر مصطفی یک قاری قرآن که دارای صوتی زیباست ناگزیر است که با موسیقی آشنا باشد و نیز وقف و ابتدا را باید بداند ، اما این همه در شرایطی است که قاری به اصول تلاوت خللی وارد نساخته و حق آیات را ادا کند . صوت خوش در آیات و احادیث نیز پسندیده است و همواره مورد تایید بوده است . آنجا که حضرت رسول (ص) فرمودند : « قرآن را با صوت زیبا ، نیکو بخوانید » و همچنین می فرمایند : « آن کس که قرآن را با تَغَنّی و آهنگ قرائت نکند از ما نیست ». همه می دانند مقصود از غنا و آهنگ در اینجا صوت نیکوست . صوتی که حق تلاوت را آن چنان که مورد رضای خداست فراهم می سازد .

مرحوم استاد حصری درباره صوت استاد مصطفی اسماعیل می گوید « او از جمله قاریان ممتازی است که در بیان الحان قرآنی تسلط و استادی خاصی داشت.

از نظر مصطفی یک قاری قرآن بزرگترین و بهترین سفیر برای اسلام و کشور خود می باشد . وی در این راستا عنوان می کند که در سفری که در سال 1352 به ترکیه داشته است استقبال زیادی از سوی مردم و مقامات کشوری صورت گرفت ، تا آنجا که نخست وزیر ترکیه خود شخصاً به استقبال و دیدار با وی آمدند و به همراه وزیر فرهنگ به مدت نیم ساعت با وی به گفتگو نشستند ، پس از آن قرآنی را که حروف آن با آب طلا نوشته شده بود ، به او هدیه کردند . و نیز طی مسافرت هایی که به لبنان داشت از سال 1353 به مدت 3 سال در ایام ماه مبارک رمضان به تلاوت قرآن در این کشور پرداخت ؛ در اینجا نیز به او نشان درجه یک کشور را اعطا کردند . شیخ مصطفی اسماعیل به کشورهای بسیار زیادی در اقصی نقاط جهان مسافرت کرده است . وی می گوید : « یک قاری قرآن در قلوب مسلمین جهان جایگاه ویژه ای دارد . مردم از او استقبالی شایسته شخصیت او به عمل می آورند ، حتی از زمانی که قدم در فرودگاه آن دیار می گذارد ، روزنامه ها و مجلات پیرامون تاریخ زندگی او و تاریخ کشورش ، مقالات بسیار می‌نویسند و رادیو و تلویزیون نیز در این رابطه به پخش برنامه هایی اهتمام می ورزند ».

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به تلاوت های مصطفی اسماعیل علاقه وافری دارند . ایشان می فرمایند : « علّت شهرت این قاری این است که به هنگام تلاوت مفاهیم و مضامین را در ذهن مجسم می کند...»

آری استاد مصطفی ، از اساتید شایسته ای است که چون تلاوت می کند ، هر جا که شنونده ای باشد بی اختیار به تحسین و تشویق او لب می گشاید . آنگاه که لفظ (ماءِ) را تلاوت می کند ، چنان می خواند که مستمع آب را در مقابل دیدگان مجسم می کند . این حالت در تمامی کلمات و آیات مشهود است .

از مشهورترین اماکنی که استاد در آن مکان ها به تلاوت قرآن پرداخته است ، مسجد جامع اموی ، جامع کبیر در لبنان ، مسجد امام حسین (ع) در عراق ، مسجدالاقصی ، مسجدالحرام و مسجد جامع کبیر در پاریس را می توان نام برد .

این اساتید بزرگ علم قرائت قرآن علاوه بر تلاوت های مجلسی ، تمامی قرآن کریم را نیز به شیوه ی تحقیق و ترتیل قرائت کرده است که در اکثر کشورها ، شیفتگان کلام الهی ، به تلاوت های زیبای او گوش جان سپرده ، از آن بهره ها می گیرند و قاریان بسیار با استماع تلاوت هایش دراین راه به مراتب اعلی در قرائت قرآن رسیده اند . تلاوت های این استاد مسلم علم قرائت همه هفته از رادیو قرآن جمهوری اسلامی ایران به سمع دوستداران تلاوتهای ایشان می رسد .

سرانجام شیخ مصطفی اسماعیل پس از عمری پربار ، در حالی که شیفتگان بیشماری از تلاوت های دلنشین خویش برجای گذارده بود ؛ در سال 1359 ه.ش. در شهر قاهره به سوی معبود شتافت و بدین سان جهان اسلام در غم از دست دادن نابغه ای - که سراسر جهان به عظمتش معترف بود - سوگوار گردید . فردی که با صوت و لحن دلنشین اش توانست بسیاری را فراسوی دین مبین اسلام رهنمون سازد . همانگونه که خود بارها گفته بود : یک قاری قرآن بزرگترین سفیر قرآن عزیز است .

شادی روحش  صلوات..

 

منبع : http://qariquran.blogfa.com/cat-1.aspx

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 23 تیر 1390    | توسط: سیدمرتضی قاضوی    | طبقه بندی: الگوهای قرائت قرآن،     |
نظرات()